Seminar #1 of Butterfly Effect Project

RO:

Butterlfy Effect este un proiect Erasmus+ care are ca scop întemeierea unei platforme destinate să faciliteze procesul de predare cu ajutorul artei și a instrumentelor digitale. Timp de cinci zile- 23-27 octombrie- a avut loc primul seminar al acestui proiect, care a constat în realizarea unor desene pe hârtie, propuse și elaborate de Betty Edwards în cartea sa “Drawing on the Right Side of the Brain” (1979). Scopul principal al abordării desenului în cadrul acestui seminar a fost acela de a explora potențialul participanților de a aplica ulterior noi abilități perceptuale – în gândire și rezolvarea problemelor în general și în special a celor generate de limitările întâlnite în proiectarea și dezvoltarea procesului educațional în mediul digital. Rezultatul se datorează funcționării mai ample a emisferei cerebrale drepte, care este mai puțin utilizată odată cu introducerea elevului în sistemul educațional standard.  Printre sarcinile oferite în acest seminar au fost: realizarea auto-portretului și a unui portret din memorie, realizarea unui desen “cu susul în jos” și desenul propriei mâini, conținând atât toate detaliile observate, cât și umbrele și luminile din jurul lor.

            La acest seminar au participat lucratori de tineret si profesori din România, Spania, Grecia, Slovacia și Croația care au lucrat în echipă, și-au exprimat opiniile în legătură cu propriile lor experiențe cu creionul și hârtia din cadrul acestui seminar și au discutat despre problemele întâlnite în sarcinile lor din fiecare zi, astfel încât fiecare participant a acumulat o paletă mult mai largă de soluții și perspective. 

ENG:

Butterfly Effect is an Erasmus + project that aim to develop a platform designed to facilitate the teaching process with the help of art and digital tools. The first seminar took place between 23rd and 27th of October and consisted in creating drawings on paper, which were proposed and elaborated by Betty Edwards in her book “Drawing on the Right Side of the Brain” (1979). The main purpose of the drawing approach in this seminar was to explore the potential of participants to later apply new perceptual skills – in thinking and problem solving in general and especially those generated by the limitations encountered in designing and developing the educational process in the digital environment. The result is accomplished due to the wider functioning of the right cerebral hemisphere, which is less used with the introduction of the student in the standard educational system. Some of the tasks that were given to the participants in this seminar were: creating a self-portrait and a portrait from memory, copying an upside-down image on the paper and drawing your own hand, containing all the details observed and the shadows and lights around them.

 This seminar was attended by youth workers and teachers from Romania, Spain, Greece and Croatia who worked in teams, expressed their opinions about their own experiences with the pencil and paper in this seminar and discussed the problems encountered in their tasks, so that each participant accumulated a much wider range of solutions and perspectives.

Butterfly Effect is a project financial supported by Erasmus Plus with the contract number: 2020-1-RO01-KA227-YOU-095370.Partenrs: A.C.T.O.R. -Asociatia Culturala pentru Teatru si Origami din Romania, Mille Cunti – Spain, Hellenic Youth Participation – Greece

 3 organizations from Romania, Greece and Spain are cooperating with the main GOAL: that over a period of 24 months, 3 partner organizations, from Romania, Spain and Greece, has cooperate to empower 120 youth workers, affected by the pandemic consequences, to develop a quality non-formal learning process using visual artistic tools in a digital frame, mainly targeting young people with fewer opportunities.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s